Barack Obama en de spirituele kracht van het vertrouwen

2

Tot grote verbazing van de wereld weet Barack Obama de harten van de Amerikanen te winnen en zelfs buiten Amerika is hij een bezielende figuur geworden. Op de een of andere manier weet hij het vertrouwen van de mensen te winnen. Wat is zijn kracht om mensen in beweging te zetten?

Vertrouwen scheppen blijkt zijn spirituele kracht. Deze ontstaat als iemand ruimte weet te scheppen voor tegenstanders en ze te maken tot vrienden en medestanders. Barack Obama toont in zijn keuze van medewerkers personen die hij competent acht, ongeacht of het zijn medestanders of tegenstanders waren in de politieke strijd. Hij is realist en ziet in deze concrete situatie wie hem effectief kunnen ondersteunen. Tegelijkertijd is hij idealist, hij heeft een ideaal voor ogen en weet wat hij wil, de wereld één maken. Door deze houding overstijgt hij de bestaande politieke tegenstellingen en weet hij de mensen warm te maken voor zijn droom. Hij staat open voor elke dialoog en maakt zich los van vooroordelen. Dat schept vertrouwen en hij raakt de mensen in hun hart.

Alle essentiële ingrediënten van business spiritualiteit zijn in deze houding van Obama te vinden. Realisme en effectieve zakelijkheid in het doen naast een idealisme dat de tegenstellingen weet te overstijgen. Het schept vertrouwen en komt zo in gesprek met de mensen. Het is een onweerlegbaar feit dat men met vertrouwen het onmogelijke kan bereiken. Zonder vertrouwen komt er niets tot stand, hoe deskundig men ook te werk gaat. In het bankwezen blijkt dit duidelijk. Hoe goed en deskundig een bank ook is opgezet, als de klanten geen vertrouwen meer hebben halen ze hun geld van de bank en beleggen ze het op een andere plaats, en de bank gaat failliet. Daar is verder niets aan te doen. Enkel het vertrouwen terugwinnen kan de zaak redden. De kracht van mensen als Mandela, Ghandi, en nu Obama bestaat uit het vertrouwen wat ze weten te winnen.

Het is de manier waarop een organisatie met zijn mensen omgaat die het vertrouwen wint. Door de crisis moeten ondernemingen en banken hun mensen ontslaan. Waar het menselijk gebeurt kunnen ze het vertrouwen winnen. Waar men onmenselijk te werk gaat kan dit het faillissement betekenen, omdat het vertrouwen in het beleid verloren is.

Een relevant voorbeeld is de Amerikaanse Southwest Airlines, die evenals alle andere luchtvaartmaatschappijen in Amerika na de 11 september ramp in een zware crisis kwam omdat de meeste passagiers hun vluchten afboekten. Alle maatschappijen moesten mensen ontslaan, maar Southwest heeft niemand willen ontslaan om het vertrouwen van de mensen niet te verzwakken. “Jullie waren er voor ons, nu zijn we er voor jullie” was de reactie van de werknemers, maar ook van de passagiers. Veel passagiers vroegen hun geld niet terug, senior executives namen van september tot januari geen salaris op en talrijke werknemers stortten een deel van hun salaris terug. Ondanks de harde zakenwereld van de vliegdienst werd niemand ontslagen dank zij de spirituele kracht van het vertrouwen.

Paul de Blot SJHartelijke groet,

Paul de Blot
Hoogleraar Business Spiritualiteit
Nyenrode Business Universiteit

2 REACTIES

"Wat is uw reactie op mijn artikel? Mede namens de andere lezers bedankt voor het toevoegen van uw bijdrage. Laat een reactie achter voor mij, of reageer op elkaar. Het zou mij een plezier doen. Bedankt aan alle lezers die mijn weblog verrijken met een reactie." - Paul de Blot

NB: Uw emailadres wordt nooit gepubliceerd. Reacties met meer dan één link worden eerst gecontroleerd. Link alleen naar relevante websites. Gebruik uw reactie niet voor commercie.


8 + 1 =