De jeugd komt in opstand

33

We zien steeds meer onrust onder de jeugd zonder dat we er greep op hebben. De jeugdzorg loopt op een dood spoor. Ons beleid voor jonge jihadstrijders biedt weinig houvast. De meningen over goed onderwijs lopen sterk uiteen en is nu te eenzijdig gericht op verstandelijke kennis. De aanpak van jeugdige asielzoekers is vaak in strijd met de mensenrechten. De misdaad onder de jeugd groeit.

Niet het economisch beleid maar de zorg voor het kind is de grondslag van onze toekomst.

Kortom: het gaat niet goed met onze jeugd en die komt daardoor in opstand. De politiek is schijnbaar vergeten dat onze toekomst in de handen ligt van onze jeugd. Zonder aandacht voor de jeugd heeft Nederland geen toekomst.

Ik mocht als kind op school nooit meezingen omdat ik vals zong. Dat frustreerde me en ik heb er een zangtrauma van overgehouden. Op mijn oude dag ontmoette ik Jan Kortie, een zangleraar in stembevrijding, die me van mijn zangtrauma wist te genezen. Hij leerde me mijn eigen grondmelodie ontdekken en die uitzingen. Ik kreeg plezier in het zingen, want ik had mijn grondmelodie gevonden.

Deze ontdekking van de eigen grondmelodie is niet beperkt tot het zingen, maar het is de sleutel tot levenslang plezier. Een kind gaat spontaan op zoek naar zijn eigen grondmelodie, dat zijn z’n diepste verlangens. Dat doet het kind in spel en samenspel met vriendjes. Dan kan het kind worden wie het is. Dan kan het plezier hebben in zijn leven en ook voor anderen een bron van plezier zijn. Jammer genoeg is er voor deze zoektocht weinig ruimte in ons onderwijs. Het is te eenzijdig gericht op van buiten af geïndoctrineerde kennis. Deze kennis is zeker nodig, maar het gaat weer verloren als de bezielende kracht ontbreekt. Het is de grondmelodie die deze bezielende kracht van het kind kan voeden.

Het blokkeren van deze grondmelodie in de opvoeding werkt frustrerend en maakt kinderen opstandig. Onbewust blijven ze zoeken naar wie ze zijn, vaak langs wegen die onverantwoord zijn. Zonder begeleiding leidt dit tot een wildgroei. Het terugsturen van een reeds in Nederland gesetteld kind schept opstandigheid en het kind zint op wraak. Het terrorisme kan dan een gevaarlijke valkuil worden. Jonge terroristen zijn geen misdadigers, want niemand wordt als een misdadiger geboren. Ze worden in de misdaad gedreven door hun opstandigheid tegenover het wanbeleid van de ouderen.

Niet het economisch beleid maar de zorg voor het kind is de grondslag van onze toekomst. Daar kan iedereen aan meewerken want iedereen heeft op de één of andere manier met kinderen te maken. Het is ons aller belang dat we aan onze kinderen de grootste aandacht schenken want zij zijn het die het lot van onze toekomst bepalen.

 

Paul de Blot SJHartelijke groet,

Paul de Blot
Hoogleraar Business Spiritualiteit
Nyenrode Business Universiteit

33 REACTIES

  1. Beste meneer de Bot en lezers,

    Ik ben enorm geraakt door Uw mooie tekst en de prachtige reacties van lezers! Danke!
    Geweldig om te lezen hoe bewust en wetend deze mensen zijn. We dienen uit te gaan dragen wat je voelen en ervaren en niet meer ons dicht te houden. We hebben een STEM!

    Door mijn persoonlijke ervaring en door mijn kinderen herken ik heel erg wat U en Uw lezers schrijven. Heerlijk om elkaars “taal” te spreken en dat is de taal van LIEFDE!
    We worden opgevoed om te voldoen aan eisen en idealen, wat dit ook mag zijn, en niet om ONSZELF te zijn…Het gaat om de “massa”…Vele mensen en kinderen lopen vast in een maatschappij die gericht is op de “buitenkant”, materie en geld en niet geïnteresseerd in de mens zelf. En inderdaad het feitelijke denken en kennis…
    Het leven is de grootste leerschool en op scholen worden we klein gehouden en gehersenspoeld. Onze zoon van 14 jaar is vastgelopen binnen het “reguliere” onderwijs. Regulier betekent letterlijk gangbaar en wat algemeen gebruikt of gedaan wordt…Ieder mens is uniek, er zijn op deze wereldbol geen 2 mensen hetzelfde, zelfs geen ééneïige tweeling en toch moeten wij allemaal hetzelfde doen, leren, weten, etc.
    Mijn zoon liep NIET vast omdat er iets “mis” is met hem of met zoveel andere kinderen. Nee, juist niet!!! Zij hebben de verbinding nog met hun WARE ZIJN/ hun ZIEL! Zij weten wat ze nodig hebben en wat hier in NL en op de aarde nodig is. Mijn zoon is hooggevoelig en heel hoogbewust. Het bewustzijn van mensen groeit en dat is wat belangrijk is. We zijn hier allemaal met onze eigen unieke “opdracht”. De prachtige kinderen zijn hier om ons wakker te maken en ons te laten herinneren wie we zijn en niet meer met de massa mee te lopen, maar om ons eigen ding te doen!

    Wat wij de afgelopen 3 jaar meegemaakt hebben en nog, is ware beschadiging voor onze zoon en ons, als ouders. Manupilatie, leugens, GEEN STEM hebben, bedreiging, en zoveel meer…Hier ben ik/zijn wij enorm van geschrokken. Ik hoor steed meer verhalen van mensen en kinderen. Echt heel erg…Nergens dient het belang en geluk van onze zoon, alleen bij ons!
    Nergens dient het geluk en belang van andere mensen…

    Mark Rutte zei in het begin van dit jaar, nav de aanslagen in Parijs: SPOT hoort erbij! We zijn het normaal gaan vinden dat mensen en kinderen elkaar kwetsen en gekwetst worden…

    We moeten allemaal werken, maar er is helemaal geen werk voor alle inwoners van NL! We worden “dom” en voor de gek gehouden in NL.
    Ook binnen de reguliere gezondheidszorg en overal! Mensen dienen alleen maar te therapieën, medicijnen te slikken en te volgen, zodat ze niet zelf voelen en luisteren naar zichzelf. Alles wordt onderdrukt!
    In NL volgen we alleen maar regeltjes en nemen mensen geen verantwoordelijkheid voor hun eigen leven. We willen/kunnen niet zelf denken en vooral niet VOELEN! De dokter zegt en bepaalt, de school/leraar zegt en bepaalt, de overheid zegt en bepaalt…En wij volgen…
    We zitten in een enorme overgang van tijdperk: het Aquariustijdperk. We komen uit een tijdperk van eeuwen, waarin MACHT, ONDERDRUKKING, MANIPULATIE, GELD, centraal stond. we gaan en zitten nu in een tijdperk van LIEFDE, SAMEN, LICHT…Die 2 werelden botsen nu enorm, daarom komen steed meer mensen in opstand omdat mensen beginnen te voelen dat het niet meer klopt!

    De geldcrisis is een bewustzijnscrisis…We blijven maar consumeren en kopen om ons beter te voelen, maar het gaat om de weg naar binnen. Gelukkig zijn met jezelf…Dat is ware RIJKDOM!

    Ik ben bijna 47 jaar en ik ben mijn grondmelodie nu heel erg terug aan het ontdekken. Mijn gevoeligheid en mijn ware ZIJN, zijn er op school en in de maatschappij uitgehaald en ik heb enorm gewerkt om dit weer terug te vinden…
    Het échte leren begint bij het leven en we leren pas ná school…
    Mijn wens is dat ieder mens zichzelf mag zijn en mag leven vanuit zijn WARE ZIJN!

    veel liefs, van hart tot hart, Lieke

  2. Beste Paul,

    prachtige blog en zo waar.
    Ook ik zet me in voor jeugd, mn de cluster 4 jeugd met ontwikkelingsstoornissen.
    Ik wil hun stem zijn en voor hen de weg vrijmaken door kennis en begrip te verspreiden over zowel hun beperkingen als hun talenten.
    De jeugd is onze toekomst en dat is iets dat helaas niet wordt onderkend.
    Door de jeugd een kans te geven zichzelf te ontwikkelen, bouwen we aan een maatschappij die door hun kracht en kennis kan blijven voortbestaan.
    Geef de jeugd de kans zich te ontwikkelen op hun manier met hun talenten en hen de zorg en begeleiding te bieden die zij daarbij nodig hebben.
    Bezuinig niet op onderwijs, zorg en arbeidsplaatsen maar investeer in de toekomst.

  3. Hartelijk Dank U Inspirerende Groot Leraar in Business Spirituality Paul de Blot,
    voor vele Wijsheid lessen aan ons Uwe lezers en Uwe lerlingen aan ons aareiken.
    “Vandaag” is een ” moment ” van “Verlichting”.
    In “media” lees ik titels als o.a. ” de Heer Paus Franciscus Ecologie ACTIVIST “.
    Jongst leden heeft de Heer Paus Franciscus encycliek ” Laudato si ” aan Wereld voorgesteld.
    Op website van Jezuïet Nikolaas Sintobin SJ ” In Alle Dingen ” http://www.inalledingen.org
    van 18 Juni, 2015
    is ” schitterend videootje van de Amerikaanse Jezuïeten in 10 puntjes (4 minuten)”
    samenvatting van ” Laudato si “.
    Daar is Liefdevolle benadering van Nature en van mens, dat ook van kinderen en Jongeren (begeleiding, begrijpen, aanreiken),
    op hun volwassen wording beste wijze omschreven.
    Van harte wil ik aanbevelen deze video en boodschap van ” Laudato si ” aan veel jongeren presenteren-aanbieden.

  4. Dag lief mens Paul,
    Heel veel dank dat je dit probleem op zo’n bijzondere wijze neergezet hebt.
    Als wij als volwassenen ons daar meer voor in gaan zetten , ieder in haar of zijn eigen mogelijkheden , krijgen we een andere wereld voor onze toekomstige generatie.

    Ik ervaar je column als een roep vanuit je hart aan alle harten van mensen die dit lezen. Zo worden er nieuwe zaadjes gezaaid om ons allen meer in te zetten om voor onze jeugd een mentaliteit waarin ze gehoord en erkent worden in hun zijn. In dat wat ze kunnen horen. En zo hun eigen verantwoording voor hun eigen leven te nemen.
    Dank je wel voor je prachtige inzet, hartegroet Willeke

  5. Inspirerend stuk! Ik lees op dit moment een boek, dat hier mooi op aansluit en mij inspiratie geeft in de opvoeding van mijn kinderen. In andere bewoordingen gaat het ook over hoe kinderen hun eigen bezielende grondmelodie te laten vinden.
    Titel: Opvoeden in de 21e eeuw
    schrijver: Jeanne Meijs

  6. Wat een geweldig brede visie. Hij verwoordt een aantal dingen die ik zelf niet onder woorden wist te brengen. Het huidige beleid is erop gericht om bepaalde verworvenheden voor een kleine groep te verdedigen tegen ‘indringers’, maar dat kan geen stand houden. In plaats van gebruik te maken van de talenten van nieuwkomers sluiten we ze eerst een paar jaar op. Dan komen ze gebroken uit de AZC’s en kosten ze een hoop zorggeld. Met jongeren die geen diploma krijgen omdat ze niet goed kunnen rekenen idem dito. Blijven die tot hun 23e op het vmbo? Ik dacht het niet. Die steken de school misschien in de fik en gelijk hebben ze. Zelfs de vrijescholen die toch bekend staan om het ontwikkelen van de identiteit van de leerlingen (worden wie je bent) zijn gezwicht voor de examenstructuur. Een grote groep leerlingen leert met grote tegenzin de examenstof, terwijl ze in de creatieve vakken en het vrije ‘hoofdonderwijs’ (dat er gelukkig nog is) leergierig en innovatief zijn. Maar hoewel die scholen steeds gewilder worden, wordt ook de wurrggreep van de inspectie steeds sterker… Er blijft steeds minder ruimte voor echt vrij, persoonlijk onderwijs.

  7. Hartelijk DanK U Super Inspirerende Wijze Paul de Blot voor aanreiking voor ons een idee
    een oplossing waar we allemaal mee kunnen verbinden dankzij U.

    1. Op Uw websitie heb ik gekocht boek titel: ” 27 Bevlogen Betogen Over Servant-Leadership”.
    27 Inspirerende personen inclusief Heer Paul de Blot, geven Visie van ” Servant-Leadership”.

    2. Nederland is een prachtig Fijne Land voor alles, om te wonen en te leven en te werken
    in vergelijking met vele andere landen in de wereld.
    Vandaag hebben wij dat te danken voor de inspanningen de laatste 100 jaar van vele personen die stap voor stap verbeteren van alles beogden.

    3. Wij deze ” onze generatie ” goed zullen doen ons verder inspannen voor verbeteren van alles wat voor verbeteren is mogelijk.
    bijvoorbeeld: Uit boek ” 27 Bevlogen Betogen over Servant-Leadership” dat zijn 27 uitmuntende PERSONEN die in vele verschillende onderdelen van Maatschappij een voorbeeld zijn hoe is “goed en beter doen” dat ten dienste is van hele samenleving.

    Stel U voor:
    Deze 27 Uitmuntende personen onderdeel kunnen/zullen maken van advies orgaan
    in DIALOOG in/met SENAT.
    Mensen groeien indivdueel en mensen groeien van de interactie met elkaar.

    Dialoog gaat verder dan een goed gesprek hebben of een discussie voeren.
    Bij een dialoog onderzoek je de verschillen en kijk je hoe die je kunnen verrijken met nieuwe inzichten.

    Dan is ” het reilen en zeilen in een land ” niet een ” zak van politici” .

    Politici worden ondersteund door breed scala aan wijze mensen uit verschillende lagen uit maatschappij,
    en op deze manier kunnen de kinderen de juiste onderwijs ontvangen,
    studenten de mogelijkheden zullen gegeven worden om ” de mens worden dat in 21e eeuw noodzakelijk is om te overleven als mensheid en Planeet Aarde.
    mijns gevoel.

  8. Beste Paul,

    Je biedt een stevig (zoals een kind dicht bij de grond) pleidooi voor de betekenis van het kind voor de volwassene(n). Het nu vraagt daarom een besef over het vinden van onze grondmelodie en hoe het kind daar nog dicht bij is c.q. kan zijn, als voorbeeld voor menig volwassene.
    Alleen al met je laatste zin geef je een fraai antwoord op je eerste zin:
    “We zien steeds meer onrust onder de jeugd zonder dat we er greep op hebben. ………… Het is ons aller belang dat we aan onze kinderen de grootste aandacht schenken want zij zijn het die het lot van onze toekomst bepalen.”
    Ik koester je gedacht ‘het vinden/houden van de grondmelodie deel van het onderwijs te laten zijn’. vr gr André

  9. Alles volgens plan; we moeten naar een tijdperk van nul groei. Het wordt allemaal te duur.

    Onze kinderen zitten al op de Ipad dus de interesse in techniek verdwijnt.
    Innovatie verdwijnt.

    We gaan naar stilstand.

    Het is de bedoeling.

  10. Beste Paul,
    Met bewondering je column gelezen, wat een geweldige analyse.
    Je hebt gelijk, we doen het verkeerd, dit kan niet goed eindigen.
    Het maakt ook iets bij me los, de lagere school met succes afgerond ging ik naar de Mulo, in goed humeur en me prima en fier voelend liep ik fluitend door de gang naar de klas waar ik m’n eerste les zou krijgen.
    De naar later bleek leraar Frans gaf me subiet in de gang een uitbrander die z’n weerga niet kent, hoe ik het in m’n hoofd haalde om in de gang fluitend rond te lopen.
    Mijn grondmelodie werd die 1e dag dat ik op de hogere school kwam geweld aan gedaan.
    Ik heb het deze leraar later vergeven, hij wist ook niet beter,
    Uiteindelijk heb ik mijn grondmelodie gevonden, zelfstandig ondernemer, zowel mijn personeel als mijn ondernemers zijnde cliënten veel ruimte gevend voor hun grondmelodie, waarbij ik mijn grondmelodie ook totaal kon laten horen.
    Nooit gedacht aan het woord grondmelodie, wel aan ruimte, zelf denken, meedenken, verantwoordelijkheid geven, gelegenheid geven tot ontplooiing, etc.
    Dat is wat erg gemist wordt in het onderwijs, in deze snel veranderende wereld zullen de natuurlijke kwaliteiten van de jongeren de ruimte moeten krijgen, dan hebben ze geen behoefte aan agressie, etc.
    Wat herkenbaar, grondmelodie, dankjewel.
    Bernard

  11. Lieve Paul, ik ben weer geraakt en ontroerd bij jouw prachtige woorden. De noodzaak tot bewust worden en écht luisteren naar kinderen. Die boodschap achter hun woorden en gedrag is van diepe betekenis voor de toekomst.Vooral de aanmoediging tot aanzet en creatie van vernieuwing in onderwijs en zorg. Een stem voor kinderen! Ik laat mij voeden door jou inspiratie om ook te gaan staan voor kinderen. Dankjewel uit mijn hart!! lieve groetjes Indra

  12. John Lennon schreef het al in een song: Working class hero:

    As soon as you’re born they make you feel small
    By giving you no time instead of it all
    Till the pain is so big you feel nothing at all

    They hurt you at home and they hit you at school
    They hate you if you’re clever and they despise a fool
    Till you’re so fucking crazy you can’t follow their rules

    When they’ve tortured and scared you for twenty odd years
    Then they expect you to pick a career
    When you can’t really function you’re so full of fear

    De oplossing ligt bij ouders en leraren; vrijheid in opvoeding, hierbij is vrijheid niet vrijblijvend, hier hoort ook een redelijke set afspraken bij, voorbeeld gedrag van ons ouderen alsmede aanspreken op eigen verantwoordelijkheid van jongeren.

    De jeugd komt altijd in opstand; dat is door de gehele geschiedenis niet anders geweest; hoe de opstand wordt gestopt is het gevolg van de tolerantie van ons en ons voorbeeld gedrag

  13. Het beleid is cijfermatig. Wie iemand is of wat zijn/haar capacitteten zijn om goed te kunnen functioneren krijgt weinig aandacht. De bezieling verdwijnt. Er wordt meer vernikkeling gegeven dan ontwikkeling menswaardig door het leven te kunnen gaan.

  14. Dank je wel, Paul, voor deze inspiratie.

    Wat een drama’s hebben zich de afgelopen maanden afgespeeld achter menig voordeur… drama’s ingegeven door de vanuit angst ingegeven machthouding van ouders omtrent de inzet van hun kinderen tijdens de schoolexamens.
    Het inleveren van computerspelletjes, X-boxen, vrije tijd, sportmogelijkheden…etc, gevloek, getier, overwicht, jij doet nu wat ik zeg…. louter, omdat het lijkt dat veel ouders hun eigen schooltijd zijn vergeten.

    “Ik heb een hekel aan school.
    Begrijp me niet verkeerd, ik vind het te gek om elke dag mijn vrienden te zien en te spreken en ook vind ik het leuk om dagelijks echt nieuwe dingen te leren.
    Ik heb alleen een hekel aan school, omdat we alleen maar beoordeeld worden op hoe goed we de inhoud van onze niet relevante en niet interessante lesboeken weten te onthouden.

    Ik ga gemiddeld 6-7 uur per dag naar school en bij thuiskomst ligt er dan nog voor gemiddeld anderhalf uur aan huiswerk te wachten. .. en de kans dat ik deze kennis ooit ga gebruiken, is uiterst klein.
    Ik moet leren over steden in verre landen en over kwadratische formules, terwijl geen docent mij kan vertellen of ik dit ooit nog weer nodig zal hebben. Ik wordt namelijk opgeleid voor beroepen die nog niet bestaan en waar ook het onderwijs nog geen weet van heeft.

    Zouden we niet eigenlijk moeten leren hoe we mooie prachtige wereldburgers kunnen worden die ieder met hun unieke talenten een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan de samenleving, in plaats van het leren hoe we de kennisoverstap dienen te maken om van de ene klas naar de volgende te komen…

    Precies, Paul, laten we onze aandachtige aandacht in combinatie met oprechte werkelijk interesse weer eens gaan richten op onze kinderen, in plaats van op het inmiddels desastreuse economische denken in termen van: What’s in for ME?

    • prachtige woorden! Ik vroeg mij dit 30 jaar geleden ook als af…..Ik geloof dat Nu de tijd komt voor vernieuwing. Mét elkaar gaat het lukken. Met ieder zijn innerlijke kracht en talent. En met bovenstaande heldere aanmoedigende woorden verspreid zich het bewustzijn met aanzet tot creatie. lfs Indra

  15. Hoe kan dit bewustzijn doordringen tot de beleidsmakers en de uitvoerders daarvan, zodat er werkelijk iets gaat veranderen? Er lijkt zo’n fundamentele blindheid te bestaan dat ik mij soms afvraag of het zover moet komen dat de ‘onder’wereld de zogenaamde bovenwereld echt in de greep krijgt, of de toestroom naar ISIS/Syrië niet meer te behappen is, zoals destijds Hitler’s NSDAP massa’s mensen aantrok die zich met anderen wilden verbinden en die geen aansluiting vonden in de kringen waar ze vandaan kwamen. Recent hersenonderzoek (van prof Matthew Lieberman) wijst uit dat sociale verbondenheid de meest fundamentele behoefte is van de mens. Zolang ouderen/de samenleving jongeren niet de ruimte biedt om zich op hun unieke wijze te verbinden met de samenleving, zoeken zij alternatieven waarmee zij hun basisbehoefte bevredigen. ISIS, haat-imams en Syrië-ronselaars maken hier dankbaar gebruik van. Wij, en onze beleidsmakers, zien maar steeds niet in dat wij het zelf allemaal veroorzaken en dat wij niet moeten vechten tegen het symptoom, maar ruimte moeten bieden zodat jongeren zich verbonden en gerespecteerd weten om wie zij zijn. Dan droogt de behoefte op om naar Syrië af te reizen of om terrorist of misdadiger te worden. Ruimte voor de ‘grondmelodie’ van ieder kind. Wat prachtig gezegd.

  16. Raak!
    Ik was ook ooit zo’n “vals”zinger. Nu zing ik het van de daken.

    Niks zo frustrerend om in de knop al gebroken te worden.
    Ons hele maatschappelijke systeem is niet gericht op samenleven van, voor en door mensen.
    Het is gericht op “oogst- en controle”. En dat vereist loyalen, conformisten, normaal-doeners etc. De vrijbuiters, rebellen, creatievelingen enz. dienen dan of gedisciplineerd of geïsoleerd te worden.

  17. Met genoegen lees ik altijd uw columns en zoals u als reeds eerder heeft gemeld, schijnt geld belangrijker te worden dan het welzijn van de mens !
    Dit betreft ook de kinderen van deze tijd. Werkende ouders die hard moeten werken om de hypotheek van het huis te betalen, daardoor minder tijd en aandacht voor het opgroeiende kind hebben, die veiligheid en geborgenheid zoekt binnen het gezin.
    Op scholen zijn de eisen al heel vroeg zo hoog, beginnend bij de wat we vroeger kleutersholen noemden. Dat ik mij wel eens afvraag, mag het kind nog wel kind zijn, om te genieten van simpel kleuren, knippen en plakken, inplaats al op jonge leeftijd engels te moeten leren, terwijl sommigen nog nauwelijks volledig kunnen praten. Liefde, aandacht, begrip, is jong geleerd, oud gedaan !
    Ik ben het volkomen met u eens, dat niet het economisch beleid, maar de zorg voor het kind de grondslag is voor onze toekomst ! Niet alleen voor ons, maar vooral voor hen !

    Hartelijke groet,
    Carla Burer

  18. Beste Paul,

    Wederom uit mijn hart gegrepen, fantastisch stuk én appèl! Wanneer luisteren nou eens naar mensen zoals jij?! Deed me denken aan mijn favoriete auteur op de P.A., Ivan Illich, hij zei ook zoiets: “Kinderen willen niets liever dan zichzelf en de wereld ontdekken, en de beste manier om ze dat af te leren is ze naar school te sturen”…

    Hartelijke dank en groet, Harry

  19. Volledig mee eens.
    Dit geldt echter niet alleen voor het onderwijs. Heel de maatschappij is gericht op het verstandelijke en niet het gevoel. Het verstandelijke wordt dan ook beloond en niet wat uit het gevoel komt.
    Veel hoger en universitair opgeleiden lopen op latere leeftijd vast omdat ze teveel in hun hoofd zitten en dus uit balans zijn geraakt.
    Ze kunnen dit zelf niet plaatsen omdat ze altijd beloond zijn door vanuit hun hoofd te werken en te leven.
    In hun denk-waarheid doen ze het dus erg goed maar hun gevoel zegt wat anders.
    Vandaar de vele burnouts en verslavingen bij deze groep.

    • Kinderen ontporen niet. Kinderen wordt een, hun spoor ontnomen. Krijgen ze geen kans, dan hebben ze geen kans. Geef je ze een kans, geef je ze verantwoordelijkheid dan nemen ze verantwoordelijkheid en pakken ze hun kansen. Het enige dat je hoeft te doen is er bij blijven voor het beste resultaat. (het Croma effect)

  20. Inderdaad, ook mijn credo. Als oud kleuterleidster en inmiddels klassiek geschoold zangeres die haar weg uit de teleurstelling van het artificiële zingen heeft terug moeten en willen veroveren, weet ik precies waarover u het heeft.
    Een lichtpunt: ook u heeft na al die jaren toch uw grondmelodie weer gevonden: ergens blijft in een mens het verlangen naar dat wat van oorsprong goed is, bewaard. En met dat verlangen de gelegenheid om het goede weer op het spoor te komen en van harte in ons leven toe te laten.
    Laten we dat niet vergeten! Een mens zou maar moedeloos worden.
    Toch zie ik, met u, de ernst van de huidige situatie in.
    Laat ons bidden……laat ons het goede doen zodra de gelegenheid zich voor doet en laat ons , in blijmoedigheid, leven zoals we geloven dat het goed is. Meer kunnen we niet doen.
    Dat cynisme en hopeloosheid ons niet in de greep krijge!
    Met hartelijke dank voor uw column; het is bemoedigend uw geluid te horen.
    Waarschijnlijk niet in de laatste plaats omdat het uw grondmelodie betreft!
    Marjan Booy

  21. Ik ben geraakt op de manier zoals u het heeft beschreven. Ik denk dat het ook lastig is voor ouderen die hun eigen grondmelodie moeten ontdekken en het dus lastig is voor hen om vanuit een bezielende kracht hun kinderen op te voeden. Dus ik zeg ouder ga op zoek naar jouw grondmelodie

  22. Beste Paul,

    Uitstekend gezegd, waar zijn wij zonder de jeugd. Het onderwijs heeft dringend nieuwe boeken en vooral ook nieuwe vakken nodig waar 20 jaar geleden nog niemand aan gedacht heeft. Wij kunnen de jeugd toch niet zo in de steek laten!

    Groetjes,
    Heidrun

  23. Ik lees altijd met veel bewondering uw colums. Ook deze is weer erg inspirerend. Er lijkt een scheefgroei plaats te vinden die wij eigenlijk al hadden kunnen zien aankomen. De jeugd is krachtiger dan wij denken en zullen steeds meer van zich laten horen (en terecht).

"Wat is uw reactie op mijn artikel? Mede namens de andere lezers bedankt voor het toevoegen van uw bijdrage. Laat een reactie achter voor mij, of reageer op elkaar. Het zou mij een plezier doen. Bedankt aan alle lezers die mijn weblog verrijken met een reactie." - Paul de Blot

NB: Uw emailadres wordt nooit gepubliceerd. Reacties met meer dan één link worden eerst gecontroleerd. Link alleen naar relevante websites. Gebruik uw reactie niet voor commercie.


28 + = 32