20 juni 2018

Hoe gaan we verder?

De financiële crisis is nauwelijks hersteld of er komt een tweede ramp, de politieke crisis. Hoe gaan we verder? Het antwoord is te geven aan de hand van een andere vraag: was het te verwachten? Het antwoord ligt voor de hand: JA! De twee gevaarlijkste stoorzenders van vernieuwing zijn verslaving aan bezit en verslaving aan macht. Macht en bezit hebben geen diepe wortels maar zijn gebouwd op drijfzand.

De kleuter is reeds spiritueel

In een vorige column stelde ik de vraag wanneer je voor het laatst een vogel heb horen zingen. Dat is een toets van onze spirituele gevoeligheid. In AD van 30 januari verscheen een artikel over de bètakleuter als een perfecte wetenschapper. Zes universiteiten hebben wegen gezocht om de nieuwsgierigheid van jonge kinderen op bètagebied te stimuleren, gezien de teruglopende belangstelling voor bèta studies.

Haiti ramp

De aardbeving van Haïti is verschrikkelijk en voor de meesten moeilijk te verwerken. De grote vraag is: waarom overkomt dit hun? De reacties zijn zeer uiteenlopend. De een zegt dat is Gods Wil en de ander komt in opstand: hoe is het mogelijk als God goed is? Een bevredigend antwoord is niet te vinden, want het leven is en blijft een mysterie. Kan de spiritualiteit er een antwoord op geven?

Alles wordt nieuw

Het grote misverstand van spirituele vernieuwing is dat het om een vergeestelijking gaat die gemakkelijk wordt ervaren als zweverigheid. In wezen gaat het echter om de concrete realiteit, om een andere manier van kijken naar deze realiteit en de innerlijke kracht ervan ontdekken.

Ridderlijk zakendoen

In de eerste eeuwen na Christus was het leiderschap vaak in handen van ridders met een hoog aanzien door hun grote verantwoordelijkheid voor de medemens. We kennen de oude verhalen van de ridderorden, zoals de graalridders e.a. Zij waren ridderlijk in hart en nieren, loyaal en trouw in hun dienstbaarheid, vooral voor hun zorg voor de zwakken van de samenleving en kwetsbare vrouwen en kinderen.

Het leven als geschenk

In mijn persoonlijke leven is alles wat ik heb gepland mislukt. Mijn successen heb ik te danken aan toevallige gebeurtenissen en vooral aan vrienden. Ik ben hierin niet de enige, want ik heb verschillende succesvolle ondernemers ontmoet die dezelfde ervaring hadden. De handboeken over management spreken er niet over. Toch geloof ik niet in het blinde toeval.

Vernieuwing van de mens

Het is Kerstmis en bij duizenden gaan de dorpsbewoners van een klein Italiaans dorp naar een hoog in de bergen gelegen pelgrimsoord met een overal bekende maar geheimzinnige kerststal. De mensen keren er sterk veranderd van terug maar niemand van hen vertelt wat er gebeurd is.

Schoonmaak in eigen huis

De crisis is het gesprek van de dag en de gevolgen van de crisis zijn nog steeds sterk voelbaar. Voor velen gaat het om iets dat zich buiten ons afspeelt en waar wij slachtoffer van zijn geworden. Maar wie eerlijk is zal ontdekken dat het om onszelf gaat.

We hebben geen houvast meer

Allen ondergaan we de gevolgen van de crisis. De grootste pijn is wel de grote onzekerheid op bijna alle gebieden. We zijn ons houvast kwijt en zijn niet meer zeker van onze baan, van ons inkomen, van ons pensioen, van onze toekomst? De stress slaat toe…

Bewust worden van de zin van ons leven

De media overweldigen ons met informatie over de crisis maar al die informatie zegt ons eigenlijk niets. We worden er pas door geraakt als het onszelf treft, als we horen dat ons geld op de bank weg is, als we dreigen ontslagen te worden, als ik hoor dat mijn kind ongeneselijk ziek is. Ik heb mensen gekend die door het bericht dat ze ongeneselijk ziek waren op slag veranderden. Ze werden zich bewust wat leven is en waar het om gaat.

Faalt het bonus systeem?

Men heeft het bonus systeem een halt toegeroepen. Is het een succesvol? Het is onzeker. Slaagt de schoonmaak of gooien we met het kind het badwater weg? Waar gaat het eigenlijk om bij een bonusregeling en wat is de zin ervan?

We zijn allen klant van elkaar

De oud ING topman Cees Maas benadrukte in de bijeenkomst van Toekomst van de Banken dat de klant weer centraal moet staan (zie Volkskrant 9 Sept. 2009). Is de klant dan geen klant meer? Voor 1986 was de Postbank nog een volledig op de klant ingestelde Rijkspostspaarbank. De klantvriendelijkheid was een vanzelfsprekende fundamentele instelling van de werknemers.

Video

LAATSTE ARTIKELS

webdevelopment by wise-internet